• 500 Nations (1995) 500 NARODA [SERIJA, 8 EPIZODA]
• Avenging Angel, The (1995) OSVETNIČKI ANÐEO
• Black Fox (1995) CRNA LISICA
• Buffalo Girls (1995) KAUBOJKE
• Avenging Angel, The (1995) OSVETNIČKI ANÐEO
• Black Fox (1995) CRNA LISICA
• Buffalo Girls (1995) KAUBOJKE
• Dead Man (1995) MRTAV ČOVEK
• Desperate Trail, The (1995) OČAJNIČKI
TRAG
• Pharaoh's Army (1995) FARAONOVA
VOJSKA
• Quick and the Dead, The (1995)
BRZI I MRTVI
• Savate (1995) SAVATE
• Streets of Laredo (1995) ULICE LAREDA [SERIJA, 3
EPIZODE]
• Tall Tale (1995) VISOKA PRIČA
• Wild Bill (1995) DIVLJI BIL
500 NARODA [SERIJA, 8 EPIZODA]
500 Nations (1995)
500
Nacija je dokumentarna serija u osam delova koja istražuje istoriju autohtonih
naroda Severne i Srednje Amerike, od pred-Kolumbovskih vremena, kroz razdoblje
od Evropskog kontakta i kolonizacije, do kraja 19. veka i pokoravanja nativnih
Indijanaca Severne Amerike. Serija 500 naroda, oslanja se na istorijske
tekstove, očevice, slikovne izvore i računarske grafičke rekonstrukcije kako bi
istražili veličanstvene civilizacije koje su nastale pre kontakta sa zapadnom
civilizacijom, i ispričali dramatične i tragične priče o sudbinama indijanskih
naroda u očajnim pokušajima da zadrže svoj način života pred nadolazećim
promenama.
500
NARODA, EPIZODA 1: PRECI - RANE KULTURE SEVERNE AMERIKE
500 Nations
(1995), Episode 1: The Ancestors - Early Cultures of North America (1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
The series begins "where our story ends" with eyewitness accounts of
Wounded Knee. The Ancestors next offers excerpts from Native American Creation
stories, then explores three early North American cultures, including the
800-room Pueblo Bonito in the arid southwest, the Cliff Palace at Mesa Verde
and Cahokia, the largest city in the U.S. before 1800. [Director: Jack Leustig]
[TV Mini-Series, Episode 1 of 8, 56 min, History, USA]
-
Moje znanje istorije je bilo ograničeno na ono što sam učio. Koliko sam ja
znao, istorija ovog kontinenta je počela pre 500 godina, kada je Kolumbo otkrio
"Novi Svet". Ali mi znamo da to nije istina. Ovde su pre toga živeli
ljudi. Kako je moguće da znamo tako malo o ovoj prošlosti, istoriji ljudi
Severne Amerike, o našoj priči? Da li je moguće da mislimo da nije vredna
pomena na način kako se spominju civilizacije drevne Grčke, Rima, Egipta ili
Kine? Istina je da imamo priču vrednu pričanja. Imamo istoriju vrednu
slavljenja. Mnogo pre dolaska prvih Evropljana u Severnoj Americi je živelo oko
500 naroda. Prostirali su se na celom kontinentu, od obale do obale, od
Centralne Amerike do Arktika. Ovde je živelo preko 10 miliona ljudi koji su
govorili preko 300 jezika. Mnogi od njih su živeli u prelepim gradovima koji su
bili među najvećim i najnaprednijim u svetu. U predstojećim satima "500
naroda" se osvrće na ove drevne kulture na to kako su živeli i koliko ih
je preživelo.
Potražili
smo savete stotina Indijanaca širom kontinenta. Mnoge ćete i videti. Da bi
oživeli prošlost pretražili smo arhive da bi našli najstarije i najautentičnije
slike indijanskog naroda. Našli smo retke stare spise i knjige napisane rečima
učesnika i svedoka istorije. Naš tim je putovao kroz celu Severnu Ameriku da bi
snimio mesta gde su se desili događaji iz indijanske istorije. Snimili smo
neverovatna blaga indijanske kreativnosti po muzejima cele Severne Amerike i
Evrope. Istoričari i arheolozi su radili sa likovnim umetnicima i razvijenom
kompjuterskom tehnikom da bi nam po prvi put omogućili da šetamo kroz virtuelnu
stvarnost drevnih indijanskih svetova. Ovo što ćete videti je ono što se
stvarno desilo. Ali to nije sve što se desilo, a i nije sve baš prijatno. To ne
možemo da promenimo. Ne možemo da vratimo vreme. Ali možemo da otvorimo oči i
da odamo priznanje i poštovanje koje zaslužuju prvi narodi ovog kontinenta kao
i pravedno mesto u istoriji sveta...
500
NARODA, EPIZODA 2: MEKSIKO - RAĐANJE I PAD ASTEKA
500
Nations (1995), Episode 2: Mexico - The Rise and Fall of the Aztecs (1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator, Alma
Martinez ... (voice) (as Alma Martínez)]]
-
A history of the native nations of Mexico from pre-Columbian times, through the
period of European contact and colonization, including the rise and fall of the
Toltecs and the growth of Tenochtitlan, the capital of the Aztec empire.
[Director: Jack Leustig] [TV Mini-Series, Episode 2 of 8, 48 min, History, USA]
-
Zabranjena granica široka je stotinama kilometara. Sa druge strane te pustinje
je Meksiko. Hiljadama godina obučeni putnici su uspevali da pređu ovu granicu,
ali opšti kontakt je bio nemoguć. Zato se svaka strana razvijala sa svojstven
način. U Meksiku su bili milioni Indijanaca. Oni su činili 80 % stanovništva
ovog kontinenta. Stvorili su umetnost i arhitekturu koja nije imala premca u
svojoj veličini i graditeljskoj ambiciji. Oni su razvili pismo i astronomiju.
Njihovi ratovi su vođeni između ogromnih vojski čak i po savremenim
standardima. U narednom satu pratićemo herojsku priču ispričanu od strane ljudi
koji su u njoj učestvovali. Videćemo prikaze događaja koji su se desili pre oko
500 godina. Odvešćemo vas u Meksiko Siti, do srca najvećeg vojnog carstva u
istoriji ovog kontinenta, do carstva Asteka. Meksička dolina, 1519. godine. Na
tom prostranstvu nalazi se grad Meksiko, šireći se u krugovima smaragdnog
svetla, zrači svetlom poput Kecalovog perja. O Tvorče života, tvoja kuća je
ovde. Čuje se tvoja pesma na zemlji i širi se među ljudima kad ugledate
Meksiko. Po Astečkom kalendaru bila je godina 1 Trska, a Montezuma, car Asteka
je bio najmoćniji čovek u celoj Americi. Po mnogim standardima bio je
najmoćniji čovek na svetu. Iz svog glavnog grada, Tenočitlana, Montezuma je
vladao sa 10 miliona podanika. Tokom 90 godina, njegov narod je stvarao vojske
i postajao je sve bogatiji zbog poreza uvedenog poraženim državama. Međutim
Montezuma je bio u nevoljama. Imao je noćne more zbog proročanstava. Primećivao
je zloslutne znakove. Dugačak trag vatre se nalazio na noćnom istočnom nebu.
Glavni hram koji je tajanstveno uništen od vatre. Padajuća kometa je gorela na
dnevnom nebu. Znaci i snovi su bili od životne važnosti za Asteke, oni su
upravljali odlukama države. Montezuma je mislio, kao što i danas misle
Nauatali, da ćete sanjati neku bitnu stvar pre nego što se ona desi. Oni su
videli stvari na noćnom nebu, verovatno zvezdu padalicu. Montezuma i njegovi
savremenici su pomislili: "Ovo sam već video". Montezuma je osetio da
dolazi propast, ali nije znao šta to preti njegovom carstvu. Znao je da narodi
žive u ciklusima kao i sve ostale stvari u prirodi. Posle razvoja i obilja
nastupa propast. Razni narodi su se menjali po ciklusima u Meksičkoj dolini.
Ruševine drevnih kultura su razbacane po celoj oblasti. Montezuma je trebao
samo da pogleda 32 km na istok da bi video ruševine davno napuštenih gradova,
tako čudesnih da su ih Asteci zvali "Dom bogova". U ciklusima naroda
čak je i "Dom bogova" pao. Meksička dolina 650. godine. Devetsto
godina pre Montezume radnici su prošli kroz Meksiko da bi izgradili
Teotihuakan. Grad, tada među najvećim u svetu, je bio veličanstveno umetničko
delo. Njegova najveća građevina, Piramida Sunca ima osnovu jednaku najvećoj
piramidi u Egiptu...
500
NARODA, EPIZODA 3: SUDAR KULTURA - LJUDI KOJI SU DOČEKALI KOLUMBA
500
Nations (1995), Episode 3: Clash of Cultures - The People Who Met Columbus
(1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
As Native nations defy a plundering advance of Spanish expeditions in the
Caribbean and what will become the southeastern United States, two undefeatable
attacks, muskets and disease, cause thousands of deaths. [Director: Jack
Leustig] [TV Mini-Series, Episode 3 of 8, 49 min, History, USA]
-
Prvi susreti između Evropljana i Indijanaca su jedni od najčuvenijih i
najvažnijih događaja svetske istorije. Većina nas zna da nabroji imena
Kolumbovih brodova, da kaže tačnu godinu otkrića Novog Sveta i to kako je narod
koji je tamo živeo greškom nazvan "Indijanci". Ali malo nas zna imena
ljudi koji su dočekali Kolumba ili nešto više o njihovom životu. Kako su oni
pozdravili strance? Jesu li ih tretirali kao bogove? Jesu li ih se bojali? Jesu
li bili napadnuti? Jesu li narodi sa dugom pomorskom istorijom na Indijance
gledali kao nove trgovačke partnere? Prvi susret između Evropljana i Američkog
sveta će dovesti dve veoma različite kulture u sukob. Vodimo vas sada na Karibe
gde put grubog kontakta počinje. "500 naroda" se nastavlja epizodom
"Sudar kultura". Karibi, 1492. godine. "Koliko štete, koliko
nesreće, koliko remećenja i uništenja kraljevstava je bilo tamo? Koliko
Indijanskih duša je stradalo tokom godina i koliko je to nepravedno? Koliko je
neoprostivih grehova počinjeno?" Bartolome de las Kasas (1484-1566).
Decembra 1492. godine, tri broda pod vođstvom Kristofera Kolumba su se
približila drugom najvećem ostrvu na Karibima. Osam nedelja Kolumbo je putovao
preko Bahama do Kube i konačno je stigao do današnjeg Haitija i Dominikanske
Republike. To ostrvo je on nazvao "Hispanjola". Tada je ostrvo bilo
nastanjeno Taino narodom. Jedna oblast je bila pod kontrolom izuzetnog poglavice
Guakanagarija. Na Badnje veče dok su se kretali duž obale, Kolumbov admiralski
brod Santa Marija se nasukao. Kada je Guakanagari čuo vesti poslao je sve svoje
ljude iz gradova sa mnogo velikih kanua da iskrcaju sve sa broda. Bila je jako
velika briga i marljivost koju je taj kralj pružio. Čak je i on sam radio na
istovaru broda i pomogao da se olupina broda donese na kopno sa ciljem da se
dobro zbrine. Zahvalan na pomoći poglavice ostrva Kolumbo je prihvatio njegov
poziv da dođe na kopno. Admiral je otišao da večera na obali i došao je u vreme
kada je došlo pet kraljeva, a svi oni su podređeni jednom vođi Guakanagariju.
Guakanagari je primio admirala čim je došao na kopno i uzeo ga za ruku. Kolumbo
se odmah oduševio lepotom života Taino naroda. "Kralj prikazuje prelepo
imanje na tako dostojanstven način. Ovo je zadovoljstvo videti. Ne može biti ni
boljih ljudi ni bolje zemlje od ove. Kuće i sela su prelepa. Oni vole svoje
komšije kao sebe same i imaju najslađi govor na svetu. Oni su nežni i uvek se
smeju." Kristofer Kolumbo (1451-1506). Kao znak zahvalnosti za spasavanje
njegovih ljudi i zaliha Kolumbo je darovao Guakanagarija, obučenog u crveni
plašt, prestižnim predmetom među Taino elitom. Za uzvrat Guakanagari daje
Kolumbu zlatnu tiaru koju je nosio na glavi. Guakanagariju je to bila poštena
razmena, gest uzajamnog poštovanja i priznavanja i početak trgovine među
jednakima. Za Kolumba, ta kruna, je bila simbol autoriteta. Guakanagari je
predao svoje zemlje i narod Španiji. Ali Kolumbo nije samo želeo da vlada
ljudima. U svemu tome je video nešto mnogo važnije za njegovu budućnost. Video
je zlato. Nagradu koju je mogao da odnese nazad svojim pokroviteljima u Evropi.
Postojalo je bogatstvo koje je trebalo posedovati. A za Evropljane tog vremena
bogatstvo je pripadalo onome ko je bio dovoljno jak da ga uzme. Upravo sam
naredio mojim ljudima da izgrade kulu i luku. Nije da ja verujem da je to
neophodno jer je očigledno da sa ovim ljudima koje sam ja pridobio mogu da
potčinim celo ostrvo pošto je to go narod bez oružja. Već je pravedno da se
napravi ovaj toranj jer će nas oni iz ljubavi i straha slušati. Ostavljajući za
sobom grupu ljudi, u tvrđavi izgrađenoj od drveta Santa Marije, Kolumbo je
otplovio u Evropu. Sa sobom je nosio vesti o Novom Svetu, zlatu i poslušnim
ostrvskim urođenicima. Guakanagari i Taino narod nisu mogli ni da naslute šta
će se desiti njihovom drevnom načinu života. Preci Taino naroda su nastali od
južno-američkih Indijanaca koji su se tu doselili još pre 2.000 godina. Oni su
obrađivali zemlju i ubirali plodove mora. Taino trgovci su putovali velikim
prekookeanskim kanuima koji su mogli da prevoze i po 150 ljudi. Brodovi su bili
natovareni sa perjem, zlatom, drvetom, grnčarijom, prelepim pticama, pamučnim
tkaninama i hranom. Ostrvski narodi su bili međusobno povezani trgovinom.
Trgovina je bila način komunikacije kojim su narodi upoznavali jedni druge i
održavali mir. Neki trgovački partneri su čak i menjali imena da bi stvorili
trajne veze među njihovim zajednicama. U vreme dolaska Kolumba bilo je preko milion
ljudi koji su živeli u Karibima. Vođe lokalnih zajednica bili su podanici
moćnih regionalnih vladara poput Guakanagarija. Oni su kontrolisali trgovinu
ličnim flotama i skladištima robe. Kolumbo se vratio u ovaj svet novembra 1493.
godine sa vojnom flotom od 17 brodova. Pod njegovom komandom su bili vojnici
oklopnici, oklopna konjica, borbeni psi i oružje. Počelo je špansko osvajanje
Kariba. Otvoreni su rudnici zlata, a Taino narod je postao roblje primoran da
iskopava rudu. Španski sveštenik Bartolome de las Kasas, koji je pratio Kolumba
na njegovom drugom putu je progovorio protiv okrutnog ponašanja prema Taino
narodu. "Nije moguće prepričati ni stoti deo onoga što sam video svojim
očima. Čovek je trebao da ima telo od gvožđa da bi istrpeo ono što su oni
trpeli prilikom vađenja zlata iz rudnika. Morali su da kopaju i pretražuju na
stotine puta unutrašnjost planine dok bi prešli planinu od vrha do dna. Morali
su da kopaju i u rupama stena". Bartolome de las Kasas.
500
NARODA, EPIZODA 4: OSVAJANJE OBALE - PRVE ENGLESKE KOLONIJE
500
Nations (1995), Episode 4: Invasion of the Coast - The First English
Settlements
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
Tensions rise as more foreigners arrive in North America, and affect the lives
of native peoples. At Jamestown, the story of the Powhatan princess,
Pocahontas, unfolds. Thanksgiving at Plymouth leads to a bloody colonial Indian
war in 1675. [Director: Jack Leustig] [TV Mini-Series, Episode 4 of 8, 49 min,
History, USA]
-
Većina nas je odrasla sa pričom da su se Pilgrimi iskrcali kod Plimut Roka i
kako su to bili prvi susreti sa Indijanskim svetom u nedirnutoj divljini. Ovaj
dolazak Engleskih kolonista u stvari nije bio prvi susret. U vreme kada su se
Pilgrimi iskrcali u Plimutu Engleski trgovci robljem i trgovci su već
decenijama radili u toj oblasti. Prva dva Indijanca koje su Pilgrimi sreli
pričali su Engleski. Jedan od njih je čak i bio u Engleskoj. Bilo je lako
Indijancima da unište prvobitna naselja, ali oni to nisu uradili. Umesto toga
poželeli su im dobrodošlicu kao potencijalnim saveznicima i trgovačkim
partnerima. Dali su im zemlju i znanje kako da prežive na njoj. Ali ništa iz
iskustva Indijanskih naroda ih nije pripremilo za Evropsku invaziju koja će uslediti.
Ali pre nego što pogledamo prve naseljenike ići ćemo na sever do ljudi koje
Englezi nikad neće pokoriti, do Inuita. Taj narod većina nas zna kao Eskime.
Dobrodošli u četvrti deo "500 naroda": "Osvajanje obale".
Bafinova zemlja, 1576. godine. "Ponovo proživljavam moje male avanture
kada sam sa obalskim vetrom lutao u mom kajaku i mislio da sam u opasnosti.
Tada sam imao strahove za koje sam mislio da su jako veliki. Trebao sam da
pribavim mnoge stvari da bih preživeo. Ipak postojala je samo jedna velika
stvar. Jedina stvar: Živi se da se vidi tokom lova ili na putovanju svitanje
zore i svetlo koje ispunjava svet." Jedan Inuit. U severnim delovima
kontinenta, u Arktičkom krugu, nalazi se ostrvo veće od Velike Britanije:
Bafinova zemlja. Ovo je bio svet Istočnih Inuita sa Bafinove zemlje. Ljudima su
poznatiji kao Eskimi. Za Inuite prolećno topljenje snega je bilo vreme
uzbuđenja i izobilja. Male grupe su se selile u letnje kampove duž velikog
Bafinovog južnog zaliva. Tamo su duž obale lovili severno-američke jelene, foke
i morževe u bogatim morskim vodama. "Veliko more me je prepustilo
okolnostima. Pomera me kao što se kreću grane u velikoj reci. Zemlja i veliko
vreme me pokreću, nose i pomeraju moje unutrašnje granice zadovoljstva."
Uvavnuk, pripadnik Inuita. Leto, 1576. godine je donelo nešto posebno. Tog leta
je Engleski pomorski kapetan Martin Frobišer (1535-1594)poveo ekspediciju u
potrazi za severnim putem ka Orijentu. U julu je prošao pored ogromnih
slomljenih santi leda i kroz planinski kanal koji je nazvan po njemu
"Frobišerov moreuz". Dok su Englezi uplovljavali u zaliv nekoliko
Inuita je pokrenulo svoje kajake i veslali su ka brodu. Događaj je zabeležio
brodski hroničar. Naš kapetan je primetio u daljini više malih objekata za koje
je pretpostavio da su morski prasići ili neka čudna vrsta ribe. Ali kad smo se
približili uvideo je da su to ljudi u malim čamcima napravljenim od kože.
Inuiti su ih ponudili ribom, odećom od fokinog krzna i prijateljstvom...
500
NARODA, EPIZODA 5: RATNI KOTAO - PRVA AMERIČKA DEMOKRATIJA I AMERIČKA
REVOLUCIJA
500
Nations (1995), Episode 5: Cauldron of War - Iroquois Democracy and the
American Revolution (1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
European powers fight to control American resources, turning native homelands
into a Cauldron of War. Many indigenous nations side with France, but when the
defeated country leaves its native allies vulnerable, a determined leader,
Pontiac (person), rises to prominence. [Director: Jack Leustig] [TV
Mini-Series, Episode 5 of 8, 49 min, History, USA]
-
Čak i pre nego što su se kolonisti utvrdili na istoku, Evropski preduzetnici
Novog Sveta su krenuli da idu na zapad. Isprobavali su granice ove bogate nove
zemlje. Ono što su otkrili je bilo bogatstvo indijanskih naroda i zapanjujuće
obilje njihovih prirodnih resursa. Bilo je tu prelepih krzna i beskonačnih
zaliha jelenske kože. Indijanski narod je sa druge strane uvideo da dobra koja
donose Evropljani u mnogo čemu olakšavaju život. Metalne sekire, noževi,
bakarni kazani i oružje. Jedno vreme ovaj jednostavni dogovor je funkcionisao.
Ali vrlo brzo Severna Amerika postaje neodoljiva nagrada za Evropljane. Šalju
oružje za borbu i kontrolu prirodnih resursa kontinenta. Na sličan način se
sadašnje vojske bore oko nafte. U ovoj epizodi bićete odvedeni u srce zemlje i
u nemire kontinenta. Dobrodošli u peti deo "500 naroda": "Ratni
Kotao". Severna trgovina. "Kada je beli čovek došao ovde kao stranac
video je da su krzna koja nose naši narodi veoma vredna i pokazao je našim
precima mnoga dobra koja je doneo sa sobom. A ona su bila veoma primamljiva.
Beli čovek je rekao: 'Zar nećeš prodati krzna tvojih životinja za dobra koja
sam ja doneo?' A naši preci su odgovorili: 'Mi ćemo kupiti tvoja dobra i ti ćeš
kupiti naša krzna.' Belci više ništa nisu predložili. A naši preci ništa više
nisu prihvatili." Po de Šat, Odžibvej. Tokom 1600-tih, Francuski i
Engleski trgovci krznom su duboko ušli u Američki kontinent. Tamošnji
Indijanski narodi su lovili dabrove, kanadske kune, lisice i druge životinje
koje su imale krzno. Za severne indijanske narode trgovina sa Evropljanima je
bila samo jedan deo sezonskih poslova koji su bili ponavljani vekovima. Zima je
tradicionalno bila vreme kada su se seljaci razdvajali u manje grupe da bi
lovili i postavljali zamke u zimskim kampovima. Proleće je bilo doba kada su se
ponovo okupljali i nastavljali život u selu. Lovci su posle zime dolazili
kućama sa kožama i bili su spremni za trgovinu. U početku evropski trgovci su
se prilagodili ovom ciklusu, a prelepa i egzotična krzna su postavljala
indijanske trgovce u jaku pregovaračku poziciju. "Čuo sam mog domaćina,
vođu Montanjeja, da je jednog dana rekao u šali: 'Dabrovi rade sve savršeno
dobro. Oni prave posude, sekire, mačeve, noževe, hleb. Ukratko to čini sve.' On
je ismevao nas Evropljane koji smo imali sklonost ka krznima ovih
životinja." Nikolas Doni, trgovac krznom. Trgovina krznom je postala veoma
važna za evropsku ekonomiju. Od dabrove kože se pravio filcani šešir, a kada je
on ušao u modu u Evropi, trgovina sa Severnom Amerikom je zauzela ogromne
razmere. Izgledalo je da je u Evropskom načinu trgovanja bilo bitno ko će da
nadmaši one druge. Ko će imati najviše? A naši ljudi nisu bili takvi kao i
ostali narodi pre dolaska Evropljana. Ali i oni su brzo uhvaćeni u tu zamku da
će na taj način postati bogati. Povećanje tražnje i porast cena je naterao
trgovce krznom na razmenu, a zajedno sa tim se menjala struktura indijanskih
naroda. Mnogi Indijanci su uvideli da je unosnije da trguju nego da nastave
svoje stare poslove. Ako bilo gde uzmete neko primitivno pleme i ako im
poklonite nešto što će im olakšati život i učiniti da žive brže oni će to
prihvatiti. Znate? To je lakši put. A sa korišćenjem lakšeg puta vi takođe i gubite
vašu kulturu jer održavanje svoje kulture nije uvek lako. Mladi momci su se
odvajali od svojih tradicionalnih uloga u zajednicama da bi se bavili
komercijalnim lovom sa ciljem pribavljanja robe koja se mogla nabaviti samo
trgovinom. Poljoprivredni narodi su manje sadili useve. Polja su bila
neobrađena jer su krznom nabavljali hranu od Evropskih trgovaca. Drevne
kulturne i verske vrednosti su bile na udaru dok se odnos između indijanskih
naroda i odnos prema zemlji i životinjama promenio u komercijalni lov. Čak su i
evropski trgovci primetili promenu. Ranije su oni ubijali životinje samo u
količinama koje su im bile potrebne. Nikada nisu pravili zalihe koža losova,
vidri, dabrova ili drugih životinja, nego su imali samo onoliko koliko im je
bilo potrebno za ličnu upotrebu. Za jednu deceniju celokupne životinjske vrste
celih oblasti bile su potpuno istrebljene. U prošlosti nije bilo nikoga ko bi
trgovao sa nama pa nismo dolazili u iskušenje da potrebimo naše životinje kao
što smo to uradili pošto su beli ljudi došli na naš kontinent. Narodi koji su
nekada trgovali u miru bili su primorani da se takmiče, bilo je čak i
neprijateljstava kada bi neki lovac zalutao na tuđu teritoriju. "Vremena
su se izuzetno promenila. U ovim vremenima sve se okrenulo naopako uglavnom uz
pomoć belih ljudi. U prošlim vremenima naši preci su živeli u miru, ljubavi i
harmoniji i svega su imali u izobilju. Ali na žalost to sada više nije tako.
Sve što smo mogli da ulovimo lovom i ribolovom je nestalo." Hari
Kvadakvid, Mohegan.
500
NARODA, EPIZODA 6: PROTERIVANJE - RAT I OSVAJANJE ZAPADA
500
Nations (1995), Episode 6: Removal - War and Exile in the East (1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
Being forced to follow the Trail of Tears displaces Native Americans even
though they adopt American ways. Shawnee leader Tecumseh sparks a return to
traditional ways but The Indian Removal Act is enforced in 1830. Many stoically
accept; others resist. [Director: Jack Leustig] [TV Mini-Series, Episode 6 of
8, 48 min, History, USA]
-
U momentu kada su nastajale SAD, narod SAD-a je bio gladan mogućnosti koje je
pružao Novi Svet i zato kreće na zapad preko Apalačkih planina i postavlja novu
granicu. Ali pogledajte na ovo kretanje onako kako su to Indijanci videli. To
je bio njihov dom gde su bili sahranjeni njihovi preci i gde su oni odgajali
svoju decu. Do tada su preživeli razaranje nastalo trgovinom, alkoholom,
misionarenjem, bolestima i ratom. Sada su njihove zemlje bile u opasnosti.
Indijanski narodi su se borili da sačuvaju svoju slobodu. Zbog njihove uporne
odbrane su nastale priče o nasilju Indijanaca pa su ih zbog toga okarakterisali
kao neprijatelje i divljake. Šireći ovu lažnu sliku o Indijancima, ista grupa
ljudi koja je oduzela Indijancima domovinu na istoku, je krenula na zapad.
Šesti deo počinjemo u dolini reke Ohajo gde će se u toku ratne atmosfere na
zapadnoj granici pojaviti jedan od najvećih vođa Severne Amerike sa porukom
mira. Zvao se Tekamsa i on će pokušati da promeni tok istorije. Dolina Ohaja,
1782-1808 godine. "Kada smo prolazili kroz teritorije između Pitsburga i
naših naroda, lovišta Šonija i Lenapija, tamo gde se nije moglo videti ništa
sem jelena i bizona videli smo da je zemlja gusto naseljena i da su ljudi puni
oružja. Bili smo prinuđeni da napravimo skretanje od 480 km. Videli smo brojne
belce u tvrđavama, utvrđenjima oko Slanih izvora i na lovištima bizona."
Kukuruzna Stabljika, pleme Šoni. Posle Američke revolucije teritorije indijanskih
naroda su smanjene na malene rezervate. Talas invazije se pomerao na zapad ka
narodima doline Ohaja: Lenapama, Šonima, Majamima i drugim. Naseljenici su
hrlili na zapad. Mnogi od njih su bili ratni veterani kojima je vlada dala
zemljište kada je proglašen bankrot posle rata. Podržani od strane novih SAD
oni su došli spremni da se bore za svoju zemlju. "Ljudi na našoj granici
sprovode lične pohode protiv Indijanaca i ubijaju ih gde god naiđu na njih. Ne
verujem da u celom Kentakiju postoji sudija koji bi kaznio čoveka zbog
toga." Džon Hamtramk, major vojske SAD. Tokom narednih 20 godina kroz niz
bitaka i sumnjivih ugovora nove SAD polažu pravo na indijanske zemlje do
granice. Ogromna područja su ustupljena za tvrđave belaca uključujući i prostore
današnjeg Detroita, Toleda, Piorije i Likaga. "Moje srce se skamenilo zbog
ogromne tuge mog naroda i smrzlo se od saznanja da belci ne poštuju ugovore oko
naše zemlje. Biće to teško, ali odlučan sam da pružim otpor dok god sam živ i
dok dišem." Plava Jakna, pleme Šoni. U ovakvoj atmosferi očajanja i
nasilja na granici, misionari su potcenili kulturne i religijske vrednosti
Indijanaca. Naš život je ono što smo mi, naš identitet, naš jezik, naši obredi,
naš način oblačenja i ponašanja prema drugima. To je šminka, u stvari deo
šminke našeg naroda. A kada je došlo Hrišćanstvo sve je počelo da se menja.
Terali su nas da budemo nešto što mi nismo. "Dobili ste našu zemlju, ali
niste zadovoljni. Hoćete da nas primorate na vašu religiju. Tvorac je sve nas
stvorio, ali je napravio velike razlike među nama. Dao nam je drugačiji izgled
i drugačije običaje. Pošto je napravio tako veliku razliku između nas u mnogim
stvarima zašto ne možemo zaključiti da nam je dao i različite religije shodne
našim shvatanjima? Mi ne želimo da uništimo vašu religiju ili da vam je
oduzmemo. Mi samo želimo da uživamo u našoj." Crvena Jakna, pleme Seneka.
500
NARODA, EPIZODA 7: PUTEVI PREKO RAVNICA - BORBA ZA ZAPAD
500
Nations (1995), Episode 7: Roads Across the Plains - Struggle for the West
(1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
Lifestyles of native peoples of the Great Plains end as American settlers
destroy huge buffalo herds. Though native leaders pursue peace, they are
massacred at Sand Creek. The massacre provokes severe repercussions. [Director:
Jack Leustig] [TV Mini-Series, Episode 7 of 8, 48 min, History, USA]
-
Za mnoge od nas najjasnija slika indijanskog sveta je došla sa filmova. Filmski
junaci se bore protiv grupa neprijateljskih Indijanaca. Talas pravljenja takvih
filmova se srećom promenio, ali slika indijanskih ratnika koji jašu preko
Velikih ravnica je i dalje ostao opšti simbol svih Američkih Indijanaca. Čak i
sa ovim živopisnim slikama mi i dalje znamo jako malo o ljudima i legendarnim
pojedincima koji su ih predvodili. To su ljudi koji su se borili i žrtvovali
sve za svoj narod. U ovoj epizodi videćemo ljude Ravnica u drugom svetlu. Ali
prvo ćemo putovati dalje na zapad do mesta gde su stotine hiljada Indijanaca
živeli na jednom od najlepših i najmirnijih delova kontinenta Kalifornije.
Dobrodošli u sedmi deo "500 Naroda": "Borba za Zapad."
Druga obala, Kalifornija. Tri stotine hiljada ljudi je živelo u različitim
sredinama u Kaliforniji. Oni su govorili sa 80 jezika, radili su, podizali deci
i obožavali su zemlju koju su zauzeli njihovi preci sve do dolaska Evropske
civilizacije. Mnogi Kalifornijski narodi su vremenom postali visoko
organizovana društva. Među njima jedni od najvećih su bili Lumaši. Živeli su na
obalskim ostrvima duž obale u oblastima današnje Santa Barbare. Veliki gradovi
Lumaša su sadržali prvoklasne astrologe, sveštenike, vođe vlade i iscelitelje.
Radnici su pripadali esnafima, vekovima starim, koji su pravili korpe i kanue.
Radnici su takođe ručno pravili pljosnate perle od školjki koje su bile moneta
te oblasti. Proizvodnja i kontrola zaliha novca je postavilo Lumaš narod u
centar Južne Kalifornijske ekonomije. Tokom kasnog 18-og veka ovaj složeni svet
drevnih Lumaša i njihovih obalskih komšija će se zauvek promeniti. Godine
1772., španski misionari predvođeni ocem Huniperom Serom, su došli na oblasti
Lumaša. "Verujte mi, kada sam video njihovo sveopšte ponašanje njihove
prijatne načine i privlačne manire srce mi se slomilo pri pomisli da su oni i
dalje lišeni svetla Svetog Jevanđelja." Otac Hunipero Sera, španski
misionar (1713–1784). Ignorišući lepotu i složenost društva Lumaša Španci su
krenuli da ih preobraćaju u Hrišćanstvo sa svim potrebnim sredstvima.
"Zajedno sam sa dva rođaka otišao dole na plažu da tražimo školjke. Videli
smo dva čoveka na konjima koji su užurbano krenuli ka nama. Moji rođaci su se
uplašili. Oni su pobegli što su brže mogli. Bilo je prekasno. Mene su uhvatili
lasom i jako dugo su me vukli dok su njihovi konji trčali. Kada smo stigli u
manastir držali su me zaključanog u sobi nedelju dana. Sveštenik mi je rekao da
će me učiniti Hrišćaninom. Jednog dana su me polili vodom po glavi i dali su mi
da jedem so, prevodilac mi je rekao da su me sa tim učinili Hrišćaninom i da su
me nazvali Hesus." Zgrada koja je bila iznad manastira je korišćena za
prisilnu radnu snagu, a to se nije desilo preko noći. To se dešavalo postepeno,
ali na kraju oni su počeli da prisiljavaju Indijance da menjaju svoj
slobodnjački način života i da se presele iz svojih sela na jednu centralnu
lokaciju koju je kontrolisala misija. Jednom kada je porodica došla pod okrilje
misije misionari su razdvajali decu od roditelja. Sva deca do šest godina su
bila zatvarana u dečije barake. Tako da je to bio posao, religija i posao po
ceo dan. Bili su odlično organizovani i pod jakim nadzorom. Indijanci su
primorani da rade na štavljenju kože, na kovačkim poslovima i da budu čobani
misionarskim stadima. Oni su pravili sveće, cigle, crepove, cipele, sedla i
sapune. Stroga disciplina tokom rada se održavala bičem. "I tako sam
preživljavao dok nisam našao način da pobegnem. Ali bio sam praćen. Uhvatili su
me poput lisice. Šibali su me dok nisam izgubio svest. Nekoliko dana nisam
mogao da ustanem sa poda na koji su me bacili. I dalje imam na ramenima tragove
bičevanja." Hanitil, pleme Kumijaj. Preko 50 godina sistem misionarenja
zasnovan na španskom oružju je vršio kontrolu nad Kalifornijskom obalom tako
što je gušio svaku pobunu. Unutar misija, bolesti i surovi uslovi života su
povećali stopu ovog genocida. Indijanci su prosečno mogli da prežive samo 12
godina u misiji. Deca su mogla da prežive manje od šest godina. Da bi se
prehranile ove zveri morali su stalno da dovode nove radnike. Jedno od tužnih
nasleđa misija u Kaliforniji je što ljudi koji odlaze kod njih danas i ne misle
na Indijance. Oni tvrde da su sveštenici izgradili misije. To su gluposti.
Kalifornijski Indijanci su izgradili misije. Samo u misiji Santa Barbare
zabeleženo je da je preko 4.000 Lumaš Indijanaca umrlo. Njihova tela su bila
bačena u velike jame pored crkve. Godine 1821., vlast nad Kalifornijom je
predata Meksiku pošto je Meksiko dobio svoju samostalnost od Španije. Meksička
vlada je ukinula misije. Indijanski narod je bio slobodan da ode. Međutim tih
50 godina je potpuno promenilo njihov svet. Nestala su stara sela. Na njihovim
mestima su bila velika Meksička imanja. Čak i zemlja na kojoj je obavljana
misija, gde su oni živeli i radili, postala je deo ogromnih privatnih rančeva.
"Moramo da stojimo po strani i da gledamo kako ovi ljudi preuzimaju misiju
koju smo mi izgradili, krda koja smo mi podigli, da zajedno sa našim porodicama
budemo neprestano izloženi najgorem mogućem tretmanu, pa čak i smrti, je
tragično." Neofajt iz misije San Luis Rej.
500 NARODA,
EPIZODA 8: NAPAD NA KULTURU - NIKADA SE VIŠE NEĆU BORITI
500
Nations (1995), Episode 8: Attack on Culture - I Will Fight No More Forever
(1995)
[Kevin
Costner ... Himself - Host], Gregory Harrison ... Himself - Narrator]
-
Legislative attacks on native ways included the disbanding of communal land.
Today, native cultures are allowed to renew, and to remember the lifestyles of
America's original people, and the hardships they endured. [Director: Jack
Leustig] [TV Mini-Series, Episode 8 of 8, 48 min, History, USA]
-
Kao Amerikanci, ili ljudi slobodnog društva, mi negujemo našu nezavisnost i
znamo da se cena sigurnosti ove teško stečene udobnosti često meri u ljudskim
životima. Pomislite na momenat šta bi bilo da vaša sloboda bude ugrožena. Šta
je onda čudno što su Indijanci pokušali da sačuvaju svoju slobodu? Sada
zamislite nezamislivo, da ste pokoreni. Proterani ste na neplodnu zemlju i
ostavljeni bez izbora sem da živite pod vlašću vlade okupatora. U ovoj
poslednjoj epizodi odvešćemo vas u rezervate 1800-tih godina da bi u potpunosti
videli gorku istinu o gubitku slobode. Ali prvo ćemo videti junačku borbu
dvojice ostrašćenih vođa čija je snalažljivost i smelost postala sinonim za
hrabrost. To su vođe čije su reči ostale upamćene kao jedne od najpotresnijih u
istoriji čovečanstva: Poglavica Džozef i Džeronimo. "Kad me je moj otac
pozvao, video sam da on umire. Stavio sam njegovu ruku u moju. Rekao je: 'Sine
moj, nikada nemoj zaboraviti moje poslednje reči. Ova zemlja će čuvati telo
tvoga oca. Nikada nemoj prodati kosti svog oca i majke.' Stisnuo sam očevu ruku
i rekao sam mu da ću njegov grob štititi svojim životom. Sahranio sam ga u toj
prelepoj dolini sa krivudavom rekom. Voleo sam tu zemlju, čak i više od ostatka
sveta." Poglavica Džozef, pleme Nez Pirs. Posle očeve smrti
tridesetjednogodišnji Himutujahaki, poznatiji kao Poglavica Džozef, postao je
vođa plemena Nez Pirs čiji dom je bila Dolina Valova što je oko 400 km istočno
od današnjeg Portlanda u Oregonu. Poznati po selektivnom uzgojnom konju, rasi
Apalusa, Nez Pirsi su uvek bili prijatelji Amerikancima. Ali sa stvaranjem
države Oregon posle Građanskog rata u SAD beli naseljenici, stočari i kopači
zlata su došli žudeći za bogatom zemljom Nez Pirsa. Ignorišući dugogodišnje
prijateljstvo sa ovim Indijanskim narodom vlada SAD je podržala zahteve
naseljenika. Godine 1877., general Oliver Hauard je upao u Dolinu Valova sa
naređenjima iz Vašingtona da iseli Nez Pirse korišćenjem sporazuma ili sile. Ja
nisam želeo da dođem na ovo veće, ali došao sam u nadi da ćemo izbeći
krvoproliće. Beli čovek nije imao prava da dođe ovde i oduzme nam našu zemlju.
Mi ćemo braniti ovu zemlju dok god postoji i kap indijanske krvi koja teče kroz
srca naših ljudi. Džozef je bio suočen sa strašnim izborom: da pogazi poslednju
želju svog oca ili da povede svoj narod u rat. Na posletku on se nevoljno
složio da napuste svoju domovinu Dolinu Valova. Uprkos Džozefovim ustupcima
tenzije su i dalje bile velike. Dok su se Nez Pirsi pripremali da odu u
rezervat mladić čijeg oca su ubili naseljenici je okupio nekoliko prijatelja i
ubio je četiri naseljenika za koje je poznato da su učinili zverstva protiv
naroda Nez Pirsa. "Znam da je moj mladić napravio veliku grešku, ali pitam
vas ko je prvi počeo? Njihovi očevi i braća su ubijeni. Njihove majke i žene su
osramoćene. General Hauard im je rekao da će svi njihovi konji i stoka preći u
ruke belih ljudi. Odrekao bih se svog života kada bih mogao da se vratim i
zaustavim moje ljude da ne ubiju te belce." Poglavica Džozef, pleme Nez Pirs.
Kada je još sedam belaca ubijeno general Hauard je poslao vojnu silu protiv
indijanskog naroda. Vođe Nez Pirsa su odgovorile slanjem mirovne delegacije pod
belom zastavom i sreli su prilazeću Hauardovu vojsku. Hauardovi ljudi su
otvorili vatru. Tako je započeta čuvena borba za slobodu Poglavice Džozefa.
Preko 700 muškaraca, žena i dece, sa bolesnima i starima, su bili u stalnom
borbenom povlačenju dugom oko 2.900 km. Te borbe su rasplamsale maštu američke
javnosti. Novinski izveštaji su proslavili Poglavicu Džozefa. Sa vojnim genijem
koji je rođen u očaju pet grupa Nez Pirsa su nadmudrili i zaobišli jednu vojsku
za drugom dok su išli ka kampu Bika Koji Sedi i političkom azilu u Kanadi.
Kružili su kroz planine, kanjone i ravne prerije Ajdaha. Prelazili su visoke
grebene Biterut planina u Montani i Vajomingu, susretali su se sa uplašenim
turistima u novonastalom Parku Jelouston. Nez Pirsi su se borili protiv četiri
armije koje su vodili oficiri veterani Građanskog rata. Posle 105 dana
konstantne potere Nez Pirsi su došli do Ber Pav planina u Montani što je bilo
samo na dan udaljenosti od kampa Bika Koji Sedi. Znali su da su dovoljno
pobegli od vojski koje su ih gonile pa su zato stali da se odmore pre nego što
pređu granicu. Ono što nisu znali je da je nova armija poslata preko telegrafa
i da ih je opkolila dok su kampovali. Nez Pirsi su bili potpuno iznenađeni.
Borba je bila žestoka i u početku Poglavica Džozef sa još 70 ljudi bio je
odsečen od kampa. Izgovarajući molitvu ja sam nenaoružan prošao kroz liniju
vojnika. Odeća mi je bila isečena, a konj mi je bio ranjen, ali ja nisam bio
povređen. Kada sam došao do mog vigvama moja žena mi je dala moju pušku
rekavši: "Evo ti tvoje puške. Bori se." Dok su se borili trčali su uz
brdo. "Tamo dole oni su nam uništavali kamp." Ona je nosila bebu u
naručju, a devojčicu je držala za ruku i rekli su da je tamo bilo neko drveće.
Bio je tu jedan veliki panj pa su se sakrili ispod tog panja da bi se sakrili
od vojnika koji su mogli da naiđu i verovatno i njih da ubiju. Tu su ostali dok
se nije sve smirilo. Bitka je besnela prvog dana sa teškim gubicima na obe
strane uključujući i trojicu od pet poglavica Nez Pirsa. Drugog dana Nez Pirsi
su se ukopali i započeli su rovovsku borbu. Vojska nije mogla da krene u napad
bez teških gubitaka. Konačno, petog oktobra, general Nelson A. Majls je pozvao
Poglavicu Džozefa, pod belom zastavom, na mirovne pregovore. Poglavica Džozef
je otišao do generala Majlsa i predao mu je svoje oružje, a to je bilo samo na
dan udaljenosti od kampa Bika Koji Sedi i kanadskog azila. Umoran sam od borbi.
Naše poglavice su pobijene. Svi starci su mrtvi. Mala deca se smrzavaju i
umiru. Želim da imam vremena da potražim moju decu i da vidim koliko ih mogu
naći. Možda ću ih naći među mrtvima. Čuj te me poglavice moje. Umorio sam se.
Srce mi je bolesno i tužno. Dok sunce bude sijalo ja se više nikad neću boriti.
Ali SAD se nisu svideli uslovi predaje Poglavice Džozefa. Zarobili su Nez Pirse
i poslali ih na jug u rezervat zaražen malarijom Fort Levenvort u Kanzasu pre nego
što su ih konačno preselili u državu Oklahomu. Poglavica Džozef je predao svoje
oružje, ali nije odustao od borbe za svoju rodnu zemlju. Proveo je ostatak
života da bi održao obećanje koje je dao svom ocu i borio se za svoj narod.
Putovao je u prestonicu, Vašington, gde je strastveno raspravljao o svom
slučaju pred kongresom. "Čuo sam samo prazne reči, a ništa nije
urađeno". Lepe reči ne traju dugo ako nisu praćene dobrim delima. Srce mi
se cepa zbog toga kad se setim svih lepih reči i svih prekršenih obećanja.
Godine 1885., posle osam dugih godina i brojnih zalaganja filantropa sa istoka
narod Poglavice Džozefa je dobio pravo da se vrati na severo-zapad ali ne u
njihovu voljenu Dolinu Valova. Stočari koji su je okupirali su pretili da će
ubiti Poglavicu Džozefa ako se vrati. Zauvek prognani sa svoje zemlje, Džozef
je sa još 150 svojih ljudi ispraćen pod vojnom pratnjom do rezervata u državi
Vašington. Tamo u izgnanstvu Poglavica Džozef umire. Doktor koji je bio tamo da
pregleda Džozefa je rekao da je Džozef umro zato što mu je srce bilo slomljeno.
"Ako beli čovek želi da živi u miru sa Indijancima mi možemo da živimo u
miru. Jednako poštuj sve ljude. Daj svima njima jednake šanse da žive i rastu.
Isto kao što ne možeš da očekuješ da reke krenu u suprotnom smeru tako i svaki
čovek koji je rođen slobodan ne može biti zadovoljan nečim gde piše da je
slobodan, a da ne može da ide gde on hoće. Pustite me da budem slobodan čovek,
slobodan da putujem i da stanem, slobodno da radim, da budem slobodan da biram
moje učitelje, da budem slobodan da upražnjavam religiju mojih otaca, slobodan
da mislim i pričam i da radim kako ja želim." Poglavica Džozef, pleme Nez
Pirs.
Avenging Angel, The (1995)
[Tom Berenger ... Miles Utley, James Coburn ... Porter Rockwell, Fay Masterson ... Miranda Young, Kevin Tighe ... Benjamin Rigby, Jeffrey Jones ... Brother Milton Long, Tom Bower ... Bill Hickman, Leslie Hope ... Liza Rigby, Daniel Quinn ... Alpheus Young, Andrew Prine ... Andrew Pike, Lisa Banes, Drew Snyder, Tracey Ellis, Charlton Heston ... Brigham Young, Patrick Gorman ... Jonathan Parker, Miles Feulner ... Josh Heaton]
- Miles Utley is a professional Mormon commando/bodyguard who is forced to turn renegade and to question his faith as he investigates a scandal involving assassination and land speculation. Revisionist western about a freelance bodyguard hired to protect a Mormon prophet from a gang of would-be assassins in 19th Century Utah. [Director: Craig R. Baxley] [Gary Stewart (novel)] [91 min, 1.66 : 1, Western, USA]
- Odrastajući u mormonskoj zajednici dečak Majls Atli je nakon smrti oca poveren na brigu porodici Bila Hikmana (T. Bower), koji je Majlsa odgojio kao časnog i poštenog mladića. Zbog progona mormoni su utočište potražili na teritoriji današnje države Juta gde su osnovali teokratsku državu, a Majls (T. Berenger) je postao jedan od vođa "Danita", eskadrona zaduženog za uklanjanje svakog ko je bio pretnja zajednici. Godina je 1872., i mormoni pod vodstvom proroka Brigama Janga (C. Heston) razmišljaju o priključenju Jute ostatku Amerike. Nakon što na verskom skupu u Solt Lejk Sitiju uspe sprečiti atentat na Janga, Majls zaključi da je u toku zavera, i da najveća pretnja mormonskoj zajednici dolazi iz redova mormona. Majkl Atli (T. Berenger) je profesionalni mormonski telohranitelj koje je nateran da hvata odmetnika i da istražuje skandalozna ubistva i špekulacije sa parcelama.
[Tom Berenger ... Miles Utley, James Coburn ... Porter Rockwell, Fay Masterson ... Miranda Young, Kevin Tighe ... Benjamin Rigby, Jeffrey Jones ... Brother Milton Long, Tom Bower ... Bill Hickman, Leslie Hope ... Liza Rigby, Daniel Quinn ... Alpheus Young, Andrew Prine ... Andrew Pike, Lisa Banes, Drew Snyder, Tracey Ellis, Charlton Heston ... Brigham Young, Patrick Gorman ... Jonathan Parker, Miles Feulner ... Josh Heaton]
- Miles Utley is a professional Mormon commando/bodyguard who is forced to turn renegade and to question his faith as he investigates a scandal involving assassination and land speculation. Revisionist western about a freelance bodyguard hired to protect a Mormon prophet from a gang of would-be assassins in 19th Century Utah. [Director: Craig R. Baxley] [Gary Stewart (novel)] [91 min, 1.66 : 1, Western, USA]
- Odrastajući u mormonskoj zajednici dečak Majls Atli je nakon smrti oca poveren na brigu porodici Bila Hikmana (T. Bower), koji je Majlsa odgojio kao časnog i poštenog mladića. Zbog progona mormoni su utočište potražili na teritoriji današnje države Juta gde su osnovali teokratsku državu, a Majls (T. Berenger) je postao jedan od vođa "Danita", eskadrona zaduženog za uklanjanje svakog ko je bio pretnja zajednici. Godina je 1872., i mormoni pod vodstvom proroka Brigama Janga (C. Heston) razmišljaju o priključenju Jute ostatku Amerike. Nakon što na verskom skupu u Solt Lejk Sitiju uspe sprečiti atentat na Janga, Majls zaključi da je u toku zavera, i da najveća pretnja mormonskoj zajednici dolazi iz redova mormona. Majkl Atli (T. Berenger) je profesionalni mormonski telohranitelj koje je nateran da hvata odmetnika i da istražuje skandalozna ubistva i špekulacije sa parcelama.
CRNA
LISICA
Black Fox
(1995)
[Christopher
Reeve ... Alan Johnson, Raoul Max Trujillo ... Running Dog (as Raoul Trujillo),
Tony Todd ... Britt Johnson (Black Fox), Janet Bailey ... Mary Johnson, Nancy
Sorel ... Sarah Johnson, Chris Wiggins ... Ralph Holtz, Chris Benson, Lawrence
Dane ... Colonel McKensie, Cynthia Preston ... Delores Holtz / Morning Star (as
Cyndy Preston), Dale Wilson, Leon Goodstriker ... Little Buffalo, Morningstar
Mecredi ... Talking Raven, Joel Phage-Wright, Don S. Davis, Byron Chief-Moon
... Standing Bear]
-
A former slave affects peace between Indian tribes and homesteaders in 1860s
West Texas. Black Fox tells the story of two "blood" brothers, Alan
and Britt Johnson-one a former plantation owner, the other his childhood friend
whom he freed from slavery-who, with their families, leave Carolina to settle
in Texas in the 1860s in hopes of finding a new life. Alan and Britt Johnson,
along with other pioneer families, are homesteading on the West Texas frontier.
With the outbreak of the Civil War, word arrives that two Indian tribes, the
Comanches and the Kiowas, have joined forces under the leadership of Little
Buffalo, whose goal is to drive the white man out of Texas. In a surprise raid,
while the men are away making preparations to defend their homes, the Indians
attack, taking hostage every woman and child they can find. While not all the
settlers agree, it is decided that because he is black, Britt will have the
best chance to negotiate with the Indians for the return of their families and
he takes off, alone, for a journey deep into hostile Indian territory.
[Director: Steven Hilliard Stern] [Matt Braun (novel)] [92 min, 1.33 : 1,
Western, USA-CAN]
-
Američki građanski rat samo što nije izbio. Na teritoriji Zapadnog Teksasa,
Alen Džonson (C. Reeve) i njegov prijatelj iz detinjstva Brit (T. Todd)
odlučuju da ostanu na svojim farmama i odbrane ih od napada Indijanaca. Kada
muškarci budu izvan svojih domova, Indijanci će napasti selo i uzeti kao taoce
njihove žene i decu. Brit će zbog crne boje kože biti izabran za predstavnika
koji može imati najviše uspeha u pregovorima sa Indijancima u pokušaju da
izvuku žene i decu. On će zaći duboko na neprijateljsku teritoriju, a zbog
hrabrosti i srčanosti poglavica Kajova nazvaće ga "Crna Lisica".
KAUBOJKE
Buffalo
Girls (1995)
[Anjelica
Huston ... Calamity Jane, Melanie Griffith ... Dora DuFran, Gabriel Byrne ...
Teddy Blue, Peter Coyote ... Buffalo Bill Cody, Tracey Walter ... Jim Ragg,
Floyd 'Red Crow' Westerman ... No Ears, Jack Palance ... Bartle Bone, Charlayne
Woodard ... Doosie, John Diehl ... General Custer, Liev Schreiber ... Ogden,
Andrew Bicknell ... Captain James O'Neill, Paul Lazar ... Doc Rames, Russell
Means ... Sitting Bull, Reba McEntire ... Annie Oakley, Sam Elliott ... Wild
Bill Hickok]
-
Wild. Untamed. Legendary. Buffalo Girls celebrates the bold escapades of
tough-talking Calamity Jane Canary and her illustrious cohorts. It's the waning
days of the Wild West and Jane, the rough 'n' rugged cowgirl, is searching not
only for her long-lost daughter, but the Wild West she once knew. Jane
traverses plains, mountains and continents until she finally discovers the
answer to her problems: Dora, the vivacious, gold-hearted madam who's been her
one true friend all along. [Director: Rod Hardy] [Larry McMurtry (novel)] [180
min, 1.33 : 1, Western, USA]
-
Priča o pustolovinama kaubojke Kalamiti Džejn i mnogim drugim legendama Divljeg
zapada. Vestern koji na neuobičajen način govori o kraju Divljeg zapada i
njegovim najpoznatijim legendama. Film je baziran na poznatom romanu Larija Mek
Martrija. Film ili mini-serija Kaubojke bavi se Divljim zapadom i njegovim
najpoznatijim legendama na malo neuobičajeni način. Naime, glavni je lik Marta
Džejn Keneri, poznatija kao Kalamiti Džejn (A. Huston). Pratimo njene
pustolovine, od boravka u vojsci pod komandom generala Džordža Kastera (J.
Diehl) koji je krenuo u pohod na Bika Koji Sedi (R. Means), slavnog poglavicu
Sijuksa. Izviđač u istoj jedinici je harizmatični Džejms Batler, poznat kao
Divlji Bil Hikok (S. Elliott). Hikok oseća da će vojni pohod završiti
katastrofalno i nagovara Džejn i njene prijatelje da napuste vojsku. Dalje
pratimo Džejnine dogodovštine na Divljem zapadu i njenu burnu vezu sa Bilom
Hikokom. Džejnina najbolja prijateljica je Dora DuFran (M. Griffith),
najpoznatija madam Divljeg zapada, devojka zlatnog srca i zapravo jedini pravi
prijatelj, koga je Kalamiti Džejn imala u životu. Iako zaljubljena u Tedija
Blua (G. Byrne), ne želi da se uda za njega bojeći se života na farmi. Zbog te
će se odluke kajati ceo život. Nakon pogibije Bila Hikoka Kalamiti Džejn odriče
se u očaju njihove ćerke. Posle pokušava da kupi njenu ljubav, ali prekasno je.
Upoznaje i Bufalo Bila (P. Coyote) i sa njim kreće na veliku cirkusku turneju
sa kojom stiže i u viktorijanski London... Na Divljem Zapadu nisu heroji bili
samo kauboji. One su najčuvenije žene tog vremena. Dovoljno jake da ubuzdaju
Zapad, žene sposobne da obuzdaju svakog muškarca. Ovo je film o velikim
putovanjima preko dva kontinenta, o velikoj ljubavi i užasima koji su
"tutnjali" Divljim zapadom...
MRTAV
ČOVEK
Dead Man
(1995)
[Johnny
Depp ... William Blake, Gary Farmer ... Nobody, Crispin Glover ... Train
Fireman, Lance Henriksen ... Cole Wilson, Michael Wincott ... Conway Twill,
Eugene Byrd ... Johnny 'The Kid' Pickett, John Hurt ... John Scholfield, Robert Mitchum ... John Dickinson,
Iggy Pop ... Salvatore 'Sally' Jenko, Gabriel Byrne ... Charlie Dickinson,
Jared Harris ... Benmont Tench, Mili Avital ... Thel Russell, Jimmie Ray Weeks ... Marvin, Older Marshal, Mark Bringelson
... Lee, Younger Marshal, John North ... Mr. Olafsen]
-
On the run after murdering a man, accountant William Blake encounters a strange
North American man named Nobody who prepares him for his journey into the
spiritual world. Dead Man is the story of a young man's journey, both
physically and spiritually, into very unfamiliar terrain. William Blake travels
to the extreme western frontiers of America sometime in the 2nd half of the
19th century. Lost and badly wounded, he encounters a very odd, outcast Native
American, named "Nobody", who believes Blake is actually the dead
English poet of the same name. The story, with Nobody's help, leads William
Blake through situations that are in turn comical and violent. Contrary to his
nature, circumstances transform Blake into a hunted outlaw, a killer, and a man
whose physical existence is slowly slipping away. Thrown into a world that is
cruel and chaotic, his eyes are opened to the fragility that defines the realm
of the living. It is as though he passes through the surface of a mirror, and
emerges into a previously-unknown world that exists on the other side.
[Director: Jim Jarmusch] [121 min, Black and White, 1.85 : 1, Drama l Fantasy l
Western, USA-GER-JAP]
-
Bežeći nakon što je ubio čoveka, ranjeni mladić upoznaje Indijanca koji ga
produhovljuje. Džim Džarmuš, jedan od najomiljenijih američkih nezavisnih
autora i sa Mrtvim čovekom ostao je veran svom izrazu i ponovo oduševio svoje
poklonike. U drugoj polovini 19. veka, mladić Vilijem Blejk (J. Depp) iz
Klivlenda polazi na put na američki zapad. Tamo ga, u gradiću Mašin, čeka posao
računovođe u kompaniji Dikinson Metal Vork. Stigavši u, za čoveka sa istoka,
prilično negostoljubiv gradić saznaje da je zakasnio i da je njegovo radno
mesto već odavno popunjeno. Ne pomaže ni razgovor sa vlasnikom Džonom
Dikinsonom (R. Mitchum), pa je Blejk u velikoj nevolji jer je u putovanje
uložio gotovo svu ušteđevinu. Pomogne uličnoj prodavačici cveća, a ona ga
pozove kod sebe. Ali, kada ih njen verenik zatekne u krevetu, želeći da ubije
Blejka, pogodi ženu, a njega rani. Blejk ga na to ubije i beži. Sledeći dan
probudi se iz nesvesti dok mu Indijanac po imenu Nobodi (G. Farmer) leči
ranu... Smešten radnjom u 19. vek, film je snimljen u crno-beloj tehnici i
žanrovski je amalgam vesterna, film noara i filma puta. Smrtno ranjeni Blejk
putuje sa Indijancem Nobodijem kroz pejzaže Arizone ne znajući da putuje u smrt
i kroz njegovo putovanje Džarmuš uvodi likove bizarnih osobina i prošlosti.
Među glumcima je i opet niz slavnih imena (Lens Henriksen, Džon Hart, Idži
Pop), a u ulozi gospodina Dikinsona legenda vesterna Robert Mičam kome je ovo
bila jedna od poslednjih uloga.
OČAJNIČKI TRAG
Desperate Trail, The (1995)
[Sam
Elliott, Craig Sheffer, Linda Fiorentino, Frank Whaley, John Furlong, Robin
Westphal]
After
years of suffering under her beating husband, Sarah decides to no longer take
any humiliation or battery - and kills him. For that, Marshal Speakes - her
father in law - sentences her to the Gallows. During a failed hold-up on the
coach she escapes - but Jack Cooper manages to snatch away the transported
$2500 from her, which she would have needed to start a new life. So she follows
him to get it back. Soon they have to team up against the Marshal, who wants
her dead so badly, he doesn't mind breaking the law himself... [Director: P.J.
Pesce] [USA ]
FARAONOVA ARMIJA
Pharaoh's Army (1995)
[Chris
Cooper, Patricia Clarkson, Kris Kristofferson, Robert Joy, Richard Tyson, Frank
Clem]
During
the American Civil War, a Union Army captain leads his rag-tag cavalry troop up
a misty creek to a remote farm to steal enemy (Confederate) livestock. The farm
is wroked by Sarah Anders, whose husband is away fighting for the Confederate
Army. Far from the great armies and battlefields, a very private civil war
erupts. The Captain and Sarah are pulled apart by the war's undertow into
choices they can not fully control or understand. Each character in this drama
must decide whether loyalty will be paid in blood. This story has a relevance
to current partisan conflicts. Armies are not filled with murdering
psychopaths. Good people can be driven to do bad things. The story chronicles
the pathology of war, how escalating events can trigger unasked-for tragedy.
Based on a true story about a southern child who shot and killed a union
soldier during the Civil War. [Director: Robby Henson] [USA ]
BRZI I MRTVI
Quick and the Dead, The (1995)
[Sharon
Stone, Gene Hackman, Russell Crowe, Leonardo DiCaprio, Tobin Bell, Roberts
Blossom, Kevin Conway, Keith David, Lance Henriksen, Pat Hingle]
Ellen,
an unknown female gunslinger rides into a small, dingy and depressing prairie
town with a secret as to her reason for showing up. Shortly after her arrival,
a local preacher, Cort, is thrown through the saloon doors while townfolk are
signing up for a gun competition. The pot is a huge sum of money and the only
rule: that you follow the rules of the man that set up the contest, Herod.
Herod is also the owner, leader, and "ruler" of the town. Seems he's
arranged this little gun-show-off so that the preacher (who use to be an outlaw
and rode with Herod) will have to fight again. Cort refuses to ever use a gun to
kill again and Herod, acknowledging Cort as one of the best, is determined to
alter this line of thinking... even if it gets someone killed... [Director: Sam
Raimi] [USA ]
SAVATE
Savate (1995)
[Olivier
Gruner, Ian Ziering, Ashley Laurence, Michael Palance, Donald Gibb, Marc
Singer, James Brolin]
1865.
A young French officer, travelling the U.S. in search of the murderer of
his best friend, gets involved in a struggle between poor farmers and a rich
landowner. To help the farmers, he offers them his "Savate" (French
kickboxing) skills. [Director: Isaac Florentine] [USA ]
ULICE LAREDA [SERIJA, 3 EPIZODE]
Streets of Laredo (1995)
[James
Garner, Sissy Spacek, Sam Shepard, Ned Beatty, Randy Quaid, Wes Studi, Charles
Martin Smith, George Carlin, Alexis Cruz, Kevin Conway, James Gammon, Sonia
Braga, Miriam Colon, Anjanette Comer]
Captain
Woodrow Call, now retired from the Rangers, is a bounty hunter. He is hired by
an eastern rail baron to track down Joey Garza, a new kind of killer, only a
boy, who kills from a distance with a rifle. Joined by his old compadre Pea
Eye, it is a long ride to south Texas
and the Mexican side of the border, where the past, in the form of Maria Garza,
Joey's mother, haunts Call. Episode 1: A Salaried Man, Episode 2: The
Manburner, Episode 3: Maria's Children. [Director: Joseph Sargent] [USA ]
VISOKA PRIČA
Tall Tale (1995)
[Patrick
Swayze, Oliver Platt, Roger Aaron Brown, Nick Stahl, Scott Glenn, Stephen Lang,
Catherine O'Hara]
A
young boy draws on the inspiration of legendary western characters to find the
strength to fight an evil land baron in the old west who wants to steal his
family's farm and destroy their idyllic community. When Daniel Hackett sees his
father Jonas gravely wounded by the villainous Stiles, his first urge is for his
family to flee the danger, and give up their life on a farm which Daniel has
come to despise anyway. Going alone to a lake to try to decide what to do, he
falls asleep on a boat and wakes to find himself in the wild west, in the
company of such "tall tale" legends as Pecos Bill, Paul Bunyan, John
Henry and Calamity Jane. Together, they battle the same villains Daniel is
facing in his "real" world, ending with a heroic confrontation in
which the boy stands up to Stiles and his henchmen, and rallies his neighbors
to fight back against land grabbers who want to destroy their town. [Director:
Jeremiah S. Chechik] [USA ]
DIVLJI BIL
Wild Bill (1995)
[Jeff
Bridges, Ellen Barkin, John Hurt, Diane
Lane , Keith Carradine, David Arquette, Christina
Applegate, Bruce Dern, James Gammon, Marjoe Gortner, James Remar]
Wild
Bill Hickok, famed lawman and gunman of the Old West, is haunted by his past
and his reputation. He is loved by, but cannot love, Calamity Jane. Dogging his
trail is young Jack McCall, who blames Bill for abandoning the boy's mother and
destroying her life. McCall has sworn to kill Bill, and Bill's ghosts, his
failing eyesight, and his fondness for opium may make McCall's task easier.
[Director: Walter Hill] [
Нема коментара:
Постави коментар